fotosmuvesz
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Szmll
Induls: 2006-08-08
 
FM hirlevl
E-mail cm:

Feliratkozs
Leiratkozs
SgSg
 
Elmlkeds a NAK alapjn

Ezt az akrmit a Nagy Ateista Knyv (Viola Zoltn mve) olvassa kzben rtam. Az rs megtallhat a http://birodalom.net oldalain. Nem szemlyes tmadsnak szntam, de ez az eddigi legteljesebb magyar nyelv rs az ateizmusrl, amit talltam, gy ez alapjn indultam el. Az ateistkrl pedig az alapjn rok, amit itt olvastam s ahogy n azt rtelmeztem. Elre elnzst krek azoktl, akiket az albbi sorokban meg fogok srteni, tovbb remnykedem a szerz bks hozzllsban s abban, hogy nem kvettem el tl sok helyesrsi, fogalmazsi s gpelsi hibt (nincs kedvem mgegyszer tolvasni az anyagot, ez csak amolyan hangos gondolkods, ez jutott eszembe olvass kzben, gy tessk megtlni).


NAK "kritika"

anti-fundi: Olyan ember, aki abban hisz, hogy Isten nem ltezik s aki nem ezt vallja, beszmthatatlannak tartja, ha hatalmat birtokol mg fl is tle, ezrt ellensgnek tekinti ket s igyekszik az ltala helyesnek tra terelni.

Ezt a kritikt azrt rom (a NAK tematikjt kvetve), hogy a neki legmegfelelbb hitet keres ember lssa az rmet ms szemszgbl is (mg ha nem is a msik oldalt, de legalbb az lt). Fontos tudni, hogy az anti-fundik a vallskritikkon kvl leginkbb a tudomny eredmnyeire tmaszkodnak, teht meglehetsen gyorsan vltozik a tudsanyaguk, rugalmasan kezelik az ismeretlen dolgokkal kapcsolatos krdseket. A tudomny f ismrve, hogy ksrletekkel igazolhat lltsokon alapul leginkbb. Nem mondok klnsebb jdonsgot azzal, hogy rzkszerveinkkel, mszereinkkel, mrsi mdszereinkkel a bennnket krlvev valsg egy-egy viszonylag egyszer vetlett vagyunk kpesek vizsglni, br egyre tbb rszlet megrtsre vagyunk kpesek. A tudomny hvei s gy az anti-fundik is valljk, hogy a vilg a tudomny segtsgvel megismerhet. Legfbb ellensgknek az Istenben s Jzusban hv embereket tartjk.

Figyelemre mlt a NAK tudomnyt s vallst sszehasonlt tblzata, a krds csupn az, hogy nhny esetben nem a tudomny rgi lltsait veti-e ssze az jakkal. Ugyanis amit a vallsok tantottak, az legtbbszr a tudomny akkori llsa szerinti "igazsg" volt (pl. a teremtstrtnet gi csatorni stb.).

Az anti-fundik hitnek alapja az evolci. Az istenhv emberek ehhez hromflekppen llhatnak hozz:

-cfolhatjk, hihetnek a Biblia teremtstrtnetben
-egyetrthetnek vele, Isten teremtse lehet, hogy gy nz ki a mi szemnkkel nzve
-nem tudjk, esetleg nem is rdekli ket, legfontosabb, hogy most itt vagyunk

Az utols pont elgg sszeren hangzik, ugyanis nem kell hozz hinni valami olyasmiben, ami kevsb bizonytott tny a Fld alakjnl pl.

A valls szerintk egyfajta elmebetegsg (a stockholm-szindrma egy esete). Tulajdonkppen igaznak tekinthetjk az lltst, st ha jl belegondolunk, egyetlen teljesen normlis ember sem ltezett dm ta (illetve egy taln mgis). Ilyen alapon mindenkire r lehet fogni valamilyen elmebetegsget, az anti-fundikra taln az ldzsi mnia illene leginkbb, esetleg szintn a stockholm-szindrma, hiszen fogva tartja s terrorizlja ket egy ateizmus nev mm.

Lssuk az ateizmussal szembeni rveket:

ellenttes a tudomnnyal (ha bizonytott tny lenne, hogy nincs Isten, most nem tltenm itt az idmet flslegesen, st a NAK rja sem tette volna)
ellenttes az erklccsel (agresszivits, hangulatronts, agymoss)
ellenttes az sztnkkel (rk let, bnbocsnat, flelem legyzse utni alapvet vgyak)
nellentmondsos (az ateizmus ugyanolyan valls mint brmelyik ms, azzal a klnbsggel, hogy mg nmagt is letagadja)
ellenttes a jzan sszel (gy vizsglni valamit, hogy eleve adott az eredmny, ellenttben a ktelkedkkel pl.)
megalz (elutastja az alzatot, ami maga egy megalz gesztus, tanaibl kvetkezen az emberlet nem tl rtkes)

Ezek vallsellenes rvek, melyet tbb vallsra is r lehet hzni, de leginkbb az ateizmushoz vannak igaztva. Az ateistk mgis a keresztnysgre alkalmazzk ket leginkbb, mert azt tartjk a legveszlyesebbnek.


Az ateista vilgnzetrl:

A vilgot megismersre rdemesnek tartja. A tudomnyt tekinti erre legmegfelelbb eszkznek, hiszen az mr bizonytott.

Nzzk az ateista vilgnzet alapvet jellemzit:

1. A vilg megismerhet.

Ez egy hitvalls. Azt jelenti, ami oda van rva. A vilg megismerhet, gy ahogy van, minden rszlett tekintve, az ember ltal. Az srobbanstl kezdve az univerzum pusztulsig, mltat s bizonyos mrtkig, vagy akr teljes mrtkben a jvnket is belertve, mindennek a mkdse, oka, felptse. Mindez az ember ltal. Tegyk a szvnkre a keznket s hasznljuk az agyunkat: akrmit kezdnk vizsglni, jabb rszletekre bukkanunk, majd mg jabbra. Modelleket alkotunk a dolgok mkdsrl, amik olykor ellentmondanak egymsnak. Az idnk pedig vges. Mg ha elmletben megismerhet is volna, fel tudnnk fogni sszel, a gyakorlatban kivitelezhetetlennek tnik. Legalbbis nagyon kevs esly van r. Maradjunk annyiban, hogy hitknt kezeljk ezt az lltst, nem tnyknt.

2. A vilgot a termszet trvnyei szablyozzk.

A legtbb hv egyetrthet, Isten a termszet, a vilg rsze. Termszetfelettinek azt mondjuk, amit jelenleg a tudomny nem ismer el, mint termszeti jelensget. Mindegy hogy definilunk valamit, a valsgon nem vltoztat.

3. A vilgot vges sok termszeti trvny szablyozza.

Elismerem, hogy nem vagyok egy okos ember, de most mgiscsak meg kell krdeznem: mettl meddig terjed a vilg? Hol az eleje s hol a vge? Mert ha nincs a vilgnak vge, ahonnan lelgathatjuk a lbunkat, akkor bizony vgtelen. Ezt a vgtelen vilgot nemhogy vges szm termszeti trvny szablyozza, hanem mondjuk egy. Amibl kvetkezik msik kett, azokbl ngy s gy tovbb. Megalapozatlan dolgokat n is tudok rni. Ez is egyfajta hit, egyezznk meg benne.

4. Minden termszeti trvny lerhat matematika segtsgvel.

Meglehet.

5. Csodk nincsenek.

Ha hirtelen megjelenne elttem az ateistk istene, tbbszrs csodnak tekintenm. Pedig biztosan volna r sszer magyarzat, ha ms nem az, hogy kicsit elfradtam. Csodnak nevezhetjk azt, amit nem tartunk termszetesnek, nem rtjk stb. Ettl mg nem kizrt, hogy ms rti s van r magyarzat. St. Ettl mg nem kellene kirtani egy ilyen szp szt a nyelvnkbl, csak megfelelen rtelmezni. Ha egy hv csodrl beszl s halla utn a mennybe kerl, onnan mr nem ltja annak, csak ha az ember tredkes tudsval szemlli azt. Ugyanakkor a matematikus nevezheti csodnak, csodlatosnak az emberi agy mkdst, mg ha gy is hiszi, hogy valaki (ha mshogy nem majd a jvben) ismerni fogja az agy mkdsnek minden trvnyt. De most mg nem ismeri, most mg csoda.

6. Isten nincs.

Megintcsak egy ateista dogma.

7. A misztikus tanok kitalcii -pldul llek- nincsenek.

A kitalcik tnyleg nem lteznek. Ez a pont azt lltja, hogy a llek kitakci. Az, hogy nem ltezik, az meg egy msik kitalci. Bizonytk nincs r.

8. Az ember lnyegnek agyt (illetve a benne felhalmozott informcit) tartjuk.

Tegyk fel, hogy igaz az llts, miszerint nincs Isten. Akkor az ember lnyegt leginkbb a szaporods s a fennmarads (kzben az evolcinak ksznheten taln gykeres tvltozs) adja. A fizikai fejlds ppgy eszkze ennek, mint a szellemi. Az agyban felhalmozott informcinak, az egjnak semmi rtke azutn, hogy az ember lemsolta nmagt, gy vele pusztulhat. Szmomra ezt rja ez a pont s ez az ateista valls egy lnyeges pontja.

9. Az lvilg -belertve az embert is- az evolcis folyamat sorn alakult ki.

s alakul most is, teht a felptsnk, gondolkodsunk csak egy tmeneti llapotot tkrz, ami ppen a tllsnkhz szksges. Annyit ltunk a vilgbl s gy, ahogy az a fennmaradsunkhoz a legmegfelelbb.

10. Csak azt a szellemi produktumot nevezzk tudomnynak, amelyet ksrleti ellenrzs al lehet vetni.

Teht ha esetleg ltezne is az ltalunk rzkelhet vilgtl klnll, msmilyen vilg, ezt a tudomny segtsgvel eslynk sem lenne megismerni, bizonytani.


Az ez utn lv magyarzkods sok ponton altmasztja a kritikmat, sok ponton pedig egybevg a szerz vlemnye az enymmel ami rmteli felfedezs volt szmomra. Igen nagy a valsznsge, hogy hasonl megltsokkal tekintnk a vilgra, csak a megfogalmazs stlusban vannak vlemnyklnbsgek.

Az a tny azonban, hogy Istent felesleges felttelezni, nem vltoztat a valsgon, ti. hogy vagy ltezik, vagy nem. Az emberi fantzia fontos termke a modellalkots. Azonban egy modell sosem azonos a valsggal s ha sok esetben hasonl eredmnyeket hoz az alkalmazsa, mint a valsg esemnyei, attl mg lehet teljesen hibs, vagy sszessgben klnbz. Ms uton is megkaphatjuk gy ugyan az eredmnyt, de ezzel nem vltoztattuk meg a valsgot.

"Olyan teht nincs, hogy „hibs matematika”: A matematika mindig szksgszeren a valsg igaz tudomnya, definciszeren az, amint ugyanis kiderl egy rszrl hogy tves, az mris nem minsl matematiknak, mert nem igaz modellje a valsgnak!"

Ez alapjn nem rdemes tovbb foglalkozni az inkvizcival, keresztes hborkkal, egyhzzal kapcsolatos szexulis visszalsekkel: a valls szksgszeren mindig a jval kapcsolatos, amirl utlag kiderl, hogy rossz dolog, az mr nem minsl vallssal kapcsolatos dolognak.

"Akrhny sikeres ksrlet sem igazolhat egy elmletet, csak ersen valsznv teszi az igazsgt, hiszen lehet hogy ksbb, akr vszzadok mlva, de felbukkan ellentmond ksrleti bizonytk vagy tapasztalat."

Teht az, hogy nincs Isten, nem tny, csak az ateistk hite.

"Ha valaki erre azt mondja, hogy ebbl az llspontbl kiindulva a matematika igazsgban sem hihetnk, akkor azt vlaszoljuk, ppen hogy mi hisznk benne, mi a matematikban hisznk istenek helyett."

Errl beszltem. Az ember abban hisz, ami bevlt, ami bizonythatan mkdik.

A szabad akarat nem ltezik lltsuk szerint, csupn annak illzija. Elkerlhetetlen volt teht, hogy lerjam ezeket a sorokat. Ha most ezen feldhdnk es abbahagynm az rst, azt sem szabad akaratombl tennm, elre kiszmthat esemny volt. Termszetesen lehetetlen volna minden ilyet kiszmolni, ami a vilgon trtnik. Emberi szmtsok szerint egyedl Isten volna kpes r. Elmletben nagyon sokminden mkdik, knnyen belefuthat egy olyan gondolatmenetbe az ember, amibl csak fejfjssal tud kikecmeregni. Ilyenkor felvetdik a gyan, hogy taln mg sem rthetnk meg mindent.

Az ez utn kvetkez elmebajrl szl rsz ugyangy megblyegzi a vallsos embereket, mint ahogy a fanatikus vallsosok blyegzik meg az ateistkat. Erre szoktk mondani, hogy a vgletek sszernek, vagy ms szemszgbl tekintve: egyik kutya, msik eb...

Ezutn Isten defincija rdemel klnsebb figyelmet. Nem veszem magamnak a btorsgot, hogy a keresztnyek nevben szljak, mert nem ismerem elg jl a vallst, azonban mivel a NAK fleg a keresztnysg ellen szl, kitrnk egy kicsit Isten meghatrozsra. Mr csak azrt is, mert nem mindegy, hogy egy mm ltn vagy nem-ltn vitatkozunk-e, vagy pedig egy szemlyn. Igen, Isten sokak szerint egy szemly, akinek akr szemlyi igazolvnyt is ki lehetne lltani. Nem egy meghatrozhatatlan halmazllapot anyag, mindent betlt ter, mez vagy akrmi. Teht vitzhatnnk nyugodtan egy hozznk nmileg hasonl szemly ltezsrl is akr. Ha nem ltezik akkor az ateistknak van igaza, ha igen, akkor bizonyra rdekldssel figyeli a vitt.

Az istenhit mr lehet mm, ahogy az ateizmus is. Mindkett knnyen s gyorsan terjed, az egyik kzlk betegsg is lehet akr, ha nem is elmebaj, de szemlyisgzavar. Mindenesetre nem veszlyes annyira, hogy ezrt el kellene puszttani az egynt aki hordozza. Nem hinnm, hogy kzvetlenl a valls vagy a vallsldzs volt a hrhedt vrengzsek oka. Inkbb az ember alapveten agresszv termszete: ha nem lett volna valls, ht tall ms okot, amirt kionthatja a tbbi ember vrt. Mindegy, hogy van-e rajta sapka...

A flelem szerepe ugyancsak rdekes. Az ateista vallsban is ers szerepe van. Ugyanis az ateista elfogadja a hallt, "ahogy van". Elkpzeli, milyen mikor alszik, eszmlett veszti, vagy mieltt megszletett: semmilyen. Ettl nem kell flni, szembenz a halllal. Amelyik ellensgnkkel szembenznk, attl tbbnyire nem flnk. A keresztnyek tbbsge ugyanakkor resnek, flelemmel telinek rzi ezt a hallt. azrt nem fl, mert birtokba jut egy olyan hitnek, ami alapjn gy fogja fel a hallt, mint egy talakulst, ami valjban nem az, aminek ltszik. Hanem akr rosszabb is lehet. Ez biztostja, hogy ne vegye knnyen az letet, hogy komolyan fontolra vegye amit a tzparancsolatban rtak le neki. Enlkl knnyelm letre csbtana a tlvilg lehetsge. Az ateistt az vja meg lete elpocskolstl, hogy a halllal vget r szmra minden. Egy-egy.

Vajon mirt nem szeretik egymst az ateistk s a hvk? Nzznk nhny szempontot.

-Az ateistt elnti az utlat, mikor megltja a hv arcn az jtatos flnyessget, a hvt meg akkor, mikor az ateista agresszivitst tapasztalja magval szemben. Persze lehetne fordtva is.
-A hv kijn a sodrbl, mikor olyan szabadgondolkodsrl hall, ami eleve elveti Isten ltezsnek lehetsgt, az ateistnak felfordul a gyomra, mikor egy Bibliaidzetet hall indokls gyannt.
-Az ateista megmosolyogja az rk let remnyben el hvt, taln sajnlja is butasgrt, hiszen elszalasztja lete sok lehetsgt. A hv szomor lesz, mikor sivrnak ltja az ateista "vallsi meggyzdst" s imdkozik rte, nehogy elszrja szegny az rk let lehetsgt.

gy els hallsra sszeegyeztethetetlennek tnik a kt szemllet. s akkor ott vannak a flrertsek, mikor a hv azt gondolja, hogy az ateistk mind zlltt letet lnek, az ateiste pedig azt, hogy minden hv a papok kolompja utn baktat birka. Nem is tudom, melyik tved nagyobbat.

A kukkols-Isten gondolatmenet egy elkeseredett ember benyomst kelti, persze ugyanezzel vissza lehet vgni ezekre a sorokra is. De mgis, leginkbb azokbl lesz ateista, akiket erszakkal prbltak megtrteni, megalztak azzal, hogy imra knyszertettk s mindezt sokszor azrt, mert kzben a trt a sajt lelki dvre gondolt. Meglehetsen visszataszt dolgok ezek, akrcsak az Isten nevre hivatkoz boszorknygetk s trsaik. Nem lehet minden ilyennl azzal takarzni, hogy az rdg mve volt. Bizony ez emberek mve, egszen htkznapi gonosz emberek, akik abban ltjk az eszkzket, hogy Isten nevvel a jhiszem (ateistk szmra lefordtva: mosott agy, birka) hvknek brmilyen mocskot be lehet adni. Ettl jogosan fltik az ateistk gyermekeiket s nem egyszer ellensget ltnak a hvkben. Leggyabban az egyhzakat kiltjk ki bnsnek, nem is alaptalanul. Ez a "szervezett hit" stt oldala. Ez all egyetlen valls sem mentesl, ha megalakul az atesita egyhz, elre meg merem jsolni a hasonl esemnyeket vele kapcsolatban. Mi adna ennek az egsznek ltjogosultsgot? HA ltezne, akkor a tlvilg, az rk boldogsg krptlsul szolglna? Ha az ateista egyhz lerntan a leplet az Isten-mesrl s ktsget kizran bebizonytan, hogy nincs Isten. gy, hogy mindenki elhiggye, mint azt, hogy a Fld gmbly, akkor megrn lemszrolni pr elvakult hvt, aki az ateistk ellen lzongana? Vagy rdemesebb volna bkben lni egyms mellett? Attl fgg, mekkora a tt. Valahol a determinizmus fejfjdt krdsnl lyukadnnk ki megint.

A NAK szerint az ateizmus a valsgbl indul ki. Mr korbban rtam, hogy amit felfogunk rzkszerveinkkel, mszereinkkel, megrtnk agyunkkal, az a valsg egy szelete. Ebbl indulhat taln ki, a teljes valsgbl semmiflekpp. A maradk (Isten nem ltezik stb.), egyszer dogma, pp ugyanannyira indokolt, mint a vallsok.

"Na de most komolyan: egy igazi ateistt egyltaln semmifle csoda SEM gyzhet meg!"

gy fest az, mikor az ember eleve kizrja magt valamibl. Nincs s ksz. Ha ltom akkor sincs, ha megtapintom akkor sincs. Ha elhiszem, hogy van, akkor sincs, ha minden ember azt mondja rajtam kvl hogy van, akkor sincs. Ne is vitatkozzanak velem, mert nincs. Ez volna az ateizmus? Megintcsak a trts ellen val agresszv fellpst tapasztalja az ember. Sok lehet az olyan ateista, akit a keresztnyek, vagy ms vallsak rontottak el, tettek azz. s ezzel hallig egytt kell majd lnie. El kellene ezen gondolkodni minden sikertelen trtsi ksrlet utn. Mitl jobb egy hv mdszere az ateistnl, ha csak annyit mondd, hogy mrpedig van Isten s ksz. Mert azt mondtam, azrt. Nem egy keresztny van, aki stni megnyilvnulst ltna benne, szndkos "zletrombolst". A tmra visszatrve nem tudom, az ateistknl minek, kinek tudhat be az effle, de mivel nincs rdg akire r lehetne kenni, ht majd elviszi htn a szerz.

Ugyanilyen balgasg, ha egy hv azt mondja, hogy Isten gylli az ateistkat. Ha ltezik Isten, akkor egy olyan lny, aki az rdgt is a szeretetvel li meg. A harag mr egy fokkal jobban hangzik, mert haragudni arra is lehet akit szeretnk. Maradjunk annyiban, hogy ha van Isten, igenis szereti az ateistkat is. Ha egy ateista Isten el ll, szmolnia kell vele, hogy ugyangy letagadja, mint ahogy letben tette Istennel. Ha pedig egy ktelked ll el, szmthat a kvetkezkre: "Nzzk csak, bejhetnl a mennyek orszgba, de nem tudom, ltezel-e, vagy meghaltl az elbb..." Valban el lehet jtszani ezekkel a gondolatokkal, de egyrszt brmit ki lehet hozni belle, msrszt nem vltoztat a valsgon.

Az ateistk szerintem nyugodtan hasznlhatjk a tzparancsolatot, ha frusztrln ket az Isten sz, helyettestsk be a "jzan eszed", "tudomny", "nmagad" vagy "gnjeid" szval. Viccet flretve a vallsi rszt hitetlenl olvasva is sok irodalmilag rtkes szveg van a Bibliban s a tzparancsolat is ide tartozik.

A kvetkezekben megtudhatjuk, hogy az ateizmus nem valls. Ugyanakkor olyanban hisz, amit nem lehet bebizonytani. Ti. hogy nincsenek angyalok, nincs Isten, nem tmadunk fel, stb.

Kiderl, hogy az ateistknak joga van gyalzni Istent, vele egytt srtegetni a msik embert is, aki hisz benne. Ha a hv vitapartnernek van egy kis esze, nem vg vissza s nem hagyja magt ilyen mdon kihozni a sodrbl. Ha nincs, akkor akr verekedsbe is torkollhat a dolog, szmos Istenre s a tudomnyra szrt szitok utn. Van, aki ezrt vallsos, vagy ateista, gy keresi a vita lehetsgt. Komoly srelmek llhatnak ilyenkor a httrben, akr tiltottk a vallstl az illett, akr trtettk erszakkal. Taln ezrt is van az, hogy a nagy vallsldzsek kzepette felvirgzik a valls, majd visszakszn az ateizmus s ez gy pulzl fggetlenl a tudomny fejlettsgtl s az tlagmveltsgtl.

Az emberrtsrl kr vitatkozni. Rengeteg jszv 'ateista' s vrengz 'hv' ember van, nem ezen mlik. Az, hogy a vallsos ember lenzi az ateistt s fordtva, azonban mr sszeklnbzsre ad okot. rdemes arra gondolni, hogy rengeteg ateistbl lett mr hv s fordtva. Van, aki lete sorn tbbszr is "vlt". Ettl mg ember marad s az letet le lehet lni Istennel, vagy Isten nlkl is. A fbb klnbsgek a hall krl, illetve -utn krvonalazdnak. A vallsok alapvet jellemzje, hogy a megtrtek gy rzik, rtalltak a helyes tra. s aki nem rdekbl vagy hatalmi trekvsek miatt gyakorolja a vallst, hanem jhiszemen, az is gy gondolja, hogy jt tenne vele, ha msokat is rvenne, hogy higgyenek. Hiszen akkor vele lennnek majd a mennyorszgban, vagy megjnne a jzan eszk s ahelyett, hogy imkat mormolnnak gondolkodnnak vgre. gy gondolom, minden hit meg tudja magyarzni a maga kizrlagos ltjogosultsgt. A keresztnysg azzal, hogy "feltmadunk" s ha ez igaz akkor bolond aki nem hisz, az ateistk meg azzal, hogy a tudomny mr bizonytott, a vallsosak kznsges elmebetegek, a vallsi vezetjk ltal befolysolhatak, ezrt veszlyesek is. Ha lenne az ateistk kezben egy tabletta, ami "meggygytan" a hvket, a keresztnyekben pedig egy msik, ami "megvilgostan" az ateistkat, sokan kevernk ismerseik kvjba a gygyszereket, tiszta jhiszemsgbl. Kezelni kell a mssgot, nem megvltoztatni. Olyan gyben, ahol sokezer ve nem derlt ki mindenki szmra nyilvnvalan az igazsg, taln kicsit vatosnak kell lenni. Knnyen r lehet fogni egy hatkony mmkomplexre vagy az llandan dolgoz stnra, de valsznleg mgis nehezebb a krds annl, minthogy "szerintem van", "szerintem meg nincs" alapon vitt lehessen nyerni. Gyengk az rvek s tl nagy a tt. Ugyanis sok hv s ateista is bizonytalan s nem mindegy, hogy van-e Isten.

Milyen teht az ateistk vallsa?

"Mi tulajdonkppen nem istentagadak vagyunk, hanem „istentudak”: tudjuk ugyanis, mi az „Isten”: egy nagy fertzkpessg kulturlis mm."

Nem lehet tudni, hogy van-e olyan ateista aki eltt ez a "mumus" mr-mr megelevenedik, vagy azonostja az emberrel aki hordozza azt, de ez ellen kell kzdenie. Vagy nem kell, mindegy. Mindenesetre nem a bartja ez a mm. A tudomny s a jzan sz az egyetlen hatsos eszkz ellene, vagyis az ember maga. Ha majd tallkozunk fldn kvli rtelmes lnyekkel, segthetnek k is, de egyelre az ember csak magra szmthat a tudomny tern. S ha Isten valban ltezne, gy ahogy azt az "elmebetegek" lltjk, nem bizonyulna valami hatkony fegyvernek ellene. De erre nagyon kicsi az esly, ugye?

dm s va valban a j s a rossz tudsnak fjrl ettek. Addig sem voltak hlyk, de nem tapasztaltk meg a rosszat. Most mr tudjuk milyen, ha fj a fogunk. Msrszt olyanok vagyunk mint a rossz gyerek, szeretnk ellenkezni. A biztos is lenne benne nhny ateista, hogy a Biblit valban Isten sugalmazta, akkor is ellenszeglne neki. "Menj a francba a mennyorszgoddal meg az rk leteddel! Klnben is van egy csom j rvem az egsz baromsg ellen, sokkal jobb ha most meghalok, mintha az rkkvalsgig egy "rnak" kellene engedelmeskednem a felhk kztt." Mit tesz ilyenkor egy "szl"? Tegyk fel, hogy igaz a trtnet. s valban, minl tbbet tud valaki, annl inkbb eltvolodik Istentl (olvashatjuk a NAK-ban, hogy a diplomsok kztt tbb az ateista). Ha tovbbra is felttelezzk, hogy igaz a trtnet, semmi sem zrja ki, hogy miutn tverekedtk magunkat a tudomny minden rszletn, felrnk a "cscsra" (megrtnk mindent, ami csak emberi sszel felfoghat) s visszafordulunk, megintcsak megltjuk az Istent. Ahogy tvolodtunk egyre kevsb reztk a kzelsgt, most a cscsrl jra ltjuk, de a hegytetn h van s hideg, mint ltalban. Taln effle hasonlattal lehetne kifejezni a keresztny ember rzst. Mit mond erre a szabadgondolkod? Ugyan mr, zagyvasg. Csak arrl szabad gondolkodni, ami tudomnyos, tnyekkel altmaszthat, nehogy megfertzze agyunkat a gonosz mm.

"Ez hogy a vilg megismerhet, az ateistk szmra nem valamifle bizonytsra szorul ttel, hanem alapvet axima, mintegy nknt vlasztott ismeretelmleti aspektus. Ezt teht mi nem bizonytjuk, egyszeren ebbl indulunk ki, mert ez rtelmet ad az letnek!"

Van egy kzs pont a kt irnyzat kztt: a vallsos ember sem bizonytja Isten ltezst, egyszeren ebbl indul ki, mert az rtelmet ad az letnek. A tudomnynak persze tbb eredmnye van. A keresztnyek eredmnyei nagyon nehezen, vagy egyltaln nem lljk ki a tudomny prbjt. De a cljt mindkett teljesti: rtelmet adhat az ember letnek. A vallsos persze rjhet halla eltt, hogy flsleges volt a sok ima, elhagyta az istene. Az ateista meg arra, hogy nincs relis esly megrteni a vilg minden termszeti trvnyt, a civilizci elbb-utbb elpusztul s oda lesz a sok tuds is. Az ember letminsgrt meg ncl kzdeni, hiszen nz gngpek vagyunk, llek nlkl, a tlls miatt felledt ntudattal, nincs szabad akaratunk, de mg egyetlen szabad gondolatunk sem. Minden szabadsggal kapcsolatos dolog illzi s most mindjrt leoltjk a villanyt... Azt senki sem tudja, hnyan trnek meg halluk pillanatban s hnyan vesztik el a hitket. Azonban tbb mint valszn, hogy legtbben emberi kapcsolataikat rtkelik ki utols pillanataikban. Szeretetre vgynak, nem tudsra. Persze mondhatjuk, hogy a hall eltti llapot nem normlis llapot, az leters felntt ember normlis inkbb. De ha belegondolunk, hogy mikor nem ktnek mr rdekek ebben az rnykvilgban, akkor azon jr az esznk mennyit szerettnk s mennyit szerettek bennnket, taln nem rdemes bntani a msik embert.

A rgi blcsek rsait tbbnyire mosolyogva olvassuk. Vannak rk rvny blcsessgek, hogy-hogy nem, elg sok a Bibliban is szerepel. A tudomnyos szvegek azonban elg sok tvedst tartalmaznak. Hogy egyenlen mrjnk, emltsk meg a Biblibl a "vilgt" Holdat vagy a "megnyl gi csatornkat". Ez az akkori tudomny llsfoglalsa volt az esrl s a Holdrl. Nem kicsit r az esly, hogy prezer v mlva hasonlan mosolyognak majd a mai tudomnyon. Persze hasznos az emberisgnek, kutatni kell s alkalmazni a felfedezetteket, de el kell ismerni, hogy a filozfira is szksg van s nem helyettesthet a tudomnnyal. Nem megfelel indok az, hogy "hlyesg mert nem tudomnyos". Van-e r ignye az embereknek, segthet-e (tudatunk mkdsvel kapcsolatos) problmk lekzdsben stb. Ha nem kellene, nem volna. A tudomnyos szemllet szabadgondolkod prblja inkbb bizonytott tnyekkel altmasztani, mirt van igny filozfira. Az, hogy "az elmebeteg fundik tl hlyk a tudomnyhoz, ezrt filozoflgatnak", nem tl hiteles. Kocsmban mg elmegy, de rontja az ateistk hitelt. Fleg ha gy vetik el, hogy egybknt "nem ll r az agyuk", esetleg azrt nem foglalkoznak vele, mert (azt mondjk) nem rdekli ket. Megjegyzem n nem rtek sem a filozfihoz sem (egyb) tudomnyokhoz, ezrt nem trk plct egyik ltjogosultsga felett sem.

"A vallst mi ateistk egyrtelmen krosnak tartjuk. Hogy egy hasonlattal ljnk: A fenknek is termszetes rsze a seggszag, normlis ember mgis igyekszik minimalizlni!"

Ilyet azrt nem j rni, mert komolytalan. gy hangzik, mintha valakinek gyermekkorban lett volna valami rossz tapasztalata a vallssal kapcsolatban s mg mindig magban hordozn. Nem kvetkeztetek most semmire, csak felhvom az olvask figyelmt, hogy hasznljk fel a tudomny eredmnyeit az effle vallskritikk rtkelshez (az orvostudomny terletn kell keresglni).

Az evolcirl szl rsz egszen jra sikeredett, nem gondolnm, hogy vitba kellene szllni a tudomnnyal ezen a tren. Vannak az elmletnek olyan rszei amelyek minden bizonyra egyeznek a valsggal, a tbbi krdsben pedig majd "szembeszll" magval a tudomny s fnyt dert a helyes vlaszra.

A tkletes Istenrl szl rsz majdnem tkletes pldja annak, mikor olyanrl folyik a vita, amit egyik fl sem kpes felfogni. Persze, ltezhet Istentl fggetlenl az rkkval Vilg, mondhatjuk, hogy gy van. Azonban ez bizonythatatlan llts s mltatlan egy ateisthoz. Jobb bevallani, hogy nem tudjuk, mitl, mikortl lteztik a Vilg s mi volt eltte, mr ha van olyan, hogy eltte. Vannak olyan krdsek, amire nincs vlasz. Ilyen a mindenhat Istennel kapcsolatos. Nem alkalmas az agyunk arra, hogy "szmtsokat vgezznk" a hatrtalan, vagy a mindehat fogalmval. Van, amire semmilyen tudomnyos mdszerrel nem fogjuk megtallni a vlaszt. Vonatkoztassunk el Istentl: tud-e egy mindenhat lny akkora kvet teremteni, amit magas em br el? Egyetlen rtelmes kvetkeztets ebbl, hogy nincs mindenhat lny. Maga a sz rtelmetlen. Legalbbis olyan nem ltezhet, ami magval szemben is mindenhat, vagy egy msik mindenhatval szemben. Feltrhatja-e a tudomny vilg mkdst befolysol trvnyeket, ha csak azokkal foglalkozik, amelyek az emberi tudomny hatskrn bell esnek? Csak azokat fogja megfejteni, amelyek valamilyen kzvetett vagy kzvetlen kapcsolatban vannak velnk s rendszeresen megnyilvnulnak. Vagy ppen vletlenl tani lesznk. Alapozhat-e erre a tudomny? Kitzhetik-e az akvriumban l halak, hogy feltrjk a vilg mkdsnek mikntjt? Addig tudnak elmenni, ameddig mozogni tudnak a kzegben. Azon tl a logikjukra s a matematikra kell hagyatkozniuk. Mi, mint rtelmesebb lnyek, mennyi eslyt adunk a halaknak, tudva azt, hogy hiba szaporodnak s marad fent az akvrium biolgiai egyenslya mg egy j darabig, de nincs erre vgtelen sok idejk? Krbe tudn-e replni a Fldet egy vzzel teli "halrhaj"? El tudna jutni a Holdra? Pedig rgebben mg csak azt hittk, hogy a szoba falai jelentik a "vilgr" szlt. Most mr vannak felttelezseik, hogy vannak mshol is akvriumok, ahol idegen halak lnek. Abban az egyben biztosak csak, hogy a vilg mkdse elvileg feltrhat szmukra, mert sok eredmnyt elrtek mr... mit jelentene szmukra, ha _mindent_ tudnnak az "elmebeteg" hiv halak ltal anyaginak nevezett vilgukrl? Mindentudak lennnek? Hiszen ilyen nem ltezik, tudjuk a NAK-bl. Teht a vilg nem ismerhet meg teljes mrtkben. Kitallhatunk trvnyeket, melyek egyes helyzetekben meglljk a helyket s ezekkel eredmnyeket rhetnk el. A Vilg megrtse elg nagy sz. Ott kezddik a dolog, hogy meg kell rteni, keletkezett-e a vilg, vagy mindig is volt, idben s trben vgtelen-e, ha nem, akkor milyen egy id nlkli vagy tr nlkli "vilg".

A jsgrl szl "istenellenes" rv: valban, a j s a rossz tnyleg elg rugalmas fogalom. Nekem rossz, ha meglik akit szeretek, st neki is rossz, a kukacoknak, akik a tetembl tpllkoznak, azonban az egyik legfbb j, ami csak trtnhetett velk. gy van ez, mikor nem lt tovbb az ember az orrnl. Ha belegondol, hamar kiderl, hogy nincs is j, vagy rossz, mg a prtjra nem llunk valakinek (pl. a sajtunkra). gy is rtelmezhetjk a Bibliai trtnetet, gy ltja a vilgot az, aki evett a j s rossz tudsnak fjrl.

A Bibliban lv ellentmondsok s erklcstelensgek lersa meglehetsen nagy rsz lel fel a NAK terjedelmbl. Valban j krds: ha ennyi disznsg van a Bibliban s a mai kor embere ell mr nem rejtik el ezeket, mirt van az, hogy nha amgy egszen rtelmesnek tn hvk is az Isten jsgrl beszlnek. Az elzekbl kiindulva: lehet, hogy ami az embernek rossz, az Istennek j? Vagy a vilg szempontjbl j? Tulajdonkppen nincs olyan rsze a tzparancsolatnak, ami ellen ne vtennek az szvetsgben. Meglehet, hogy azrt vannak ezek a trtnetek a Bibliban, hogy rmutassanak: az embernek meg kell tapasztalnia a jt s a rosszat, erre szerzdtt mikor evett az almbl. A legfbb rossz pedig a hall s a bnssg gondolata, ami egsz letnkben vgigksr. Az rk let fjrl mr nem ehettnk, gy nem llandsult ez az llapot: a halllal vget r a j s a rossz megtapasztalsa is. Addig azonban hatalmba kertheti az ember az rzs: igen, megrdemlem a szenvedst, mert clt tvesztettem, nem tudom elkerlni a bnt. Ez az, amitl az ateistnak felforr az agyvize: t ne tantgassa senki jra meg rossza, ne alzzk meg s nincs szksge megvltsra, vele ne szrakozzon semmilyen isten. Ez a valls nem is a megtrsrl szl, teht nyugodtan le lehet lni bkben az letnket, azutn szpen meghalhatunk. Minden jel arra utal, hogy ez az egyetlen, valsgban is ltez t, a tbbi mese.

Vajon van-e mentsg az szvetsgi gyalzatossgokra? Tud-e tallni a htkznapi ember egyetlen olyan indokot is, amivel mr elfogadhatv lehetne tenni az ott olvashat vrontsok ltt. Nekem egy jutott csak eszembe: akkor, ha amiben lnk, nem a teljes valsg. Jtszunk el a gondolattal, akr szabad ilyet egy szabadgondolkodnak, akr nem (ha nem szabad, akkor az ateistk ugorjk t ezt a pr sort). Tegyk fel, hogy tnyleg a valsg, amiben lnk, de rzkszerveinkkel, mszereinkkel, gondolkodsunkkal nem gy ltjuk azt, ahogy valjban ltezik. Megettnk egy almt, amitl j szndkkal tiltottak: ha valaki kbtszert fogyaszt s rmeket lt, fel fog-e hborodni a dolgon? Meg tudjuk-e minden esetben klnbztetni a rmlmot a valsgtl? Esetleg csak egy halvny megrzs ksr bennnket, hogy most lmodunk. Lehet, hogy mg mindig csak dm s va ltezik, sokminden lehet. Csak nincs r bizonytk. Zagyvasg, mondank az anti-fundik. Zagyvasg, de sok embert nem hagy nyugodni.

Jtsszunk, most egy kicsit "fundit". A NAK vgn krdsek vannak a fundikhoz, amire nyilvn csak elfogadhatatlan vlaszokat lehet adni az ateistk szmra, lssuk:

"—Mikor lpett be az evolcis folyamatba Isten: csak az els l sejtet teremtette, vagy minden llatot kszen, vagy csak az embert?"

-Mikor kitallta az evonlcit.

"—Ha minden llatot Isten teremtett a hatodik napon, akkor a dnkat is? s mit evett a T-Rex, ha nem volt szabad ragadoznia az denkertben?"

-Az elbb mg evolcirl beszltnk. Na mindegy. Lehet, hogy a teremts alatt nem a legyrtsukat rti a Biblia. Esetleg csak leskiccelte a gntrkpket. A T-Rex-et meg hibernlhatta is, fene tudja.

"—A jehovistk fldi Paradicsomban majd lltlag szalmt eszik az oroszln. Isten talaktja majd az emsztrendszert neki is krdzv? De akkor az mr nem is oroszln lesz! A fogazatt is talaktja? Mert a mostanival nem tud hatkonyan nvnyeket rgcslni!"

-A nem jehovistk szerint meg jehovistkkal tpllkozik majd. Mindenesetre sok sletlensget lltanak, az biztos. Elnzst a jehovistktl.

"—Mit vtettek a dnk hogy kipusztultak? Nem frtek taln be No brkjba?"

-Voltak viszonylag kis dnk is, azok felfrtek volna. Valsznleg No gy ltta, hogy a dn egy evolcis zskutca, radsul nagy s sok trgyt termel. Ez lehetett az oka, hogy nem engedte fel ket.

"—Pontosan mekkora brkja volt Nonak, hogy belefrt az a rengetegsok llat, mindegyikbl tbb pr is? Hny ngyzetcentimter jutott egyre-egyre? A brontoszaurusz nem rezte kiss kicsinek a ketrect? Hny vszzadon t ptette No a brkt egymagban, s nem korhadt-e el az eleje, mire befejezte a vgt? No csaldja bizonyra egsz nap a sok szart pucolta a sok llat utn, hogyan brtk annyi idn t ervel? s hov frt a sok tpllk a nvnyev llatok szmra, vagy egy kln uszlyt is vontattak maguk utn? Mit ettek a hsev llatok a brkn?"

Valsznleg Isten hamarabb jtt r a klnozs lehetsgre mint mi s egy-egy szvetmintt kellett Nonak magval cipelni..

"—No ugye fldigilisztkat is vitt magval, mskpp azok az znvzben mind megfulladtak volna? s mi lett a ganajtrbogarak s cstnyok sorsa?"

-k dolgoztk fel azt a sok trgyt, amirl az elbb volt sz.

"—No csaldjnak melyik tagja volt blfrges, mert valamelyikk az kellett legyen, ha a blfrgek is tvszeltk az znvizet! Vagy az r az znvz utn a blfrgeket jra megteremtette?"

-Valsznleg No maga.

"—A vrszv sznyogokat, a cecelegyeket, a pestist s a leprabacilust a jsgos risten teremtette vagy a Stn? Ha a Stn, akkor mirt nincs lerva a Bibliban ez a fontos momentum?"

-Isten teremthette. Vglis ha feltmadunk, nem jelentenek rnk komoly veszlyt.

"—Mirt van kt egymsnak ellentmond teremtstrtnet lerva a Bibliban? (az els elbeszlst a Genezis 1. fejezete s 2. fejezetnek els hrom s fl verse (1-2,4a), a msodikat pedig a 2. fejezet fennmaradt szvege (2,4b-25) foglalja magban)."

-Valsznleg a tudsok mr akkor is vitatkoztak rajta, hogyan keletkezett az let. Mindkett olyan valsznnek tnt, hogy a vallsi vezetk helyt adtak nekik az rsokban.

"—A Biblia szerint VAN lelke az llatoknak is!"

-Nagyszer! Valsznleg van nekik is Pokol s Mennyorszg, st Purgatrium is.

"—Miknt lehet boldog a Mennyben egy istenfl, de gyermekt szeret anya lelke, ha a fia a Pokolban szenved a vgtelensgig, mert nem hitt Istenben, s mondjuk parzna letet folytatott? Ha egy frfi szereti a hitetlen vagy ms hit felesgt, boldog lehet-e a Mennyben, ha a felesge a Pokolra kerlt s ott szenved, vagy ha csak simn nem tmad fel egykori neje is a Mennyben?!"

-Ott mr nem l a gyermek-szl, vagy a hitvesi viszony szerintem, mindannyian testvrek lesznek. Mindenki a sajt letrt felel s azt kapja amit rdemel. Az igazsg boldogg tesz a szemlyes problmkon tl is.

"—Miknt fr ssze Isten vgtelen irgalmval, hogy a Stnt a vgtletkor megsemmisti, ahelyett, hogy megjavtan?"

-Mert a Stn nem kr irgalmat. A Stn attl Stn, hogy nem akar megvltst.

"—A tkletes s abszolt jsgos Isten miknt teremthetett annyira gonosz lnyt, mint a Stn? S ha a Stn nem is volt a kezdetektl gonosz, a mindentud Isten nem ltta taln elre, hogy fel fog lzadni ellene?"

-A mindenhat Isten a Stnnak is szabad akaratot adott, jogot ahhoz gonosz vagy j legyen. Nyilvn a mennyorszgban nem engedte randalrozni, gy mi ltjuk vendgl. Nem lenne muszj engednie ezt Istennek, de a Gonosz elleni kzdelem erst bennnket s elvgzi helyette az emberek hit szerinti vlogatst.

"—Ha a lelkillapotunk a lelknktl fgg mint mr a sz is erre utal, miknt hathatnak r teljessggel anyagi eredet okok, pldul nhny pohr alkohol, vagy agysrls? Vagy 40 fok feletti lz?"

-Mert a lelknk testnkbe van zrva. Olyan, mint egy doboz, amiben leveg van. Amg nem szkik ki belle, a gznem anyag felveszi az t krlvev test alakjt, sszenyomdik, kiterjed. De ha egyszer elszabadul onnan, akkor sztrad a semmiben, hacsak valaki be nem fogja jra s nem teszi egy jobb tulajdonsgokkal rendelkez dobozba...

"—A Mennyben lesz-e szex? Ha nem lesz, akkor azrt nem lesz mert lehetetlen, vagy csak tilos? Ha csak tilos, tilos lesz-e ott is az nkielgts? Ha lehetetlen lesz: nem lesz-e emiatt a lelkeknek hinyrzetk, nem svrognak-e a testi rmk e fajtja utn? Plne ha megmaradnak a lelkeknek az alaki klnbsgei, hogy tudniillik ez ni, az meg frfillek! Mert ekkor a klnbsgek ltvnya hatatlanul svrgsra kszteti a lelkeket! Megmarad-e a ni lelkeknek pldul a mellk s a hvelynylsuk, vagy a frfilelkek vesztik csak el a hmvesszjket, s emiatt nem lesz szex?"

-Nem tudom, mg nem jrtam ott.

"—A Mennyben lesz-e olyan, hogy ruha? Ha lesz, mindenki egyenruhban fog jrni, vagy lesznek egyni klnbsgek? Mert ha lesznek, akkor lesz divat is, s emiatt olyan bnk mint pldul hisg! Ki kszti a ruht, mert ha valaki kell ksztse, akkor lesz munka is, ha van munka, akkor lesz kizskmnyols..."

-Mint fent.

"—A Mennyben mindenkinek a klseje egyforma lesz? Mert ha nem, akkor mris beindulnak a svr kvnsgok, lesz hisg, taln gg is, a csnybbak szeretnnek megszplni, lesz irigysg... Szval egyltaln nem sznik meg minden konfliktus!"

- -"-

-"—Jehova Tani szerint a Fldn valsul meg az j Paradicsom, s lesz szex is, de mindenki csak a felesgvel lehet. Elgg bugyuta elkpzels; mg azesetben is, ha Isten a tlszaporulat elkerlse rdekben sterilizlja az embereket! Tnyleg azt hiszik hogy rkkn-rkk lehetsges hsgesnek maradni, s soha vgyat nem rezni a szomszd neje (vagy frje) utn?! Mr nhny szz v mlva is megtrtnik hogy az ember szvesen „kiprbln” mondjuk „azt a csinos szkt”, mg akkor is ha az partnere a legcsinosabb feketk egyike; ht mg ha kiss csnycska! s mi lesz egymilli meg egymillird v mlva?! Vagy Isten ennek elkerlsre egyforma alakot ad mindenkinek, egyforma arcot is, ugyanolyan magassgot, testslyt s brsznt?! Ja, s ha gy lesz, hogyan ismerik meg egymst?"

-A Jehova tani meglehetsen rdekes dolgokat lltanak. Msrszt meg az ilyen krdsek nyilvnvalan ki akarjk hozni a krdezettet a sodrukbl, annyira korltolt gondolkodsra vall a megfogalmazsuk. Bugyuta krdseket eddig senki ltal nem lttott dolgokrl fel lehet tenni ugyan, de vicceldsen kvl konkrt vlaszt senki nem ad majd rjuk.

"—Az jszvetsg szerint a vgtletnek az utols apostol halla eltt kellett volna bekvetkeznie. Mt evangliuma szerint (16.28) ugyanis: „Bizony mondom nektek: az itt llk kzl nmelyek nem halnak meg, amg nem ltjk az Emberfit, amint eljn orszgban.” Az az egsz generci azonban – s sok-sok ms generci is azta! - annak rendje s mdja szerint egyms utn elhallozott. A vilgnak az vge azonban mg mindig nem jvende el... Krisztus teht vagy hazudott, vagy tvedett, vagy nem is mondott semmi ilyesmit, csak valaki gy sumk mdra belerta a Bibliba, ami eszerint mgsem egszen Isten szava..."

-n ezt msknt rtelmezem els olvasatra: azok kzl akik ott lltak s halluk eltt tani voltak Jzus fltmadsnak, ha nem ktelkedtek abban amit lttak, akkor mr halluk eltt bizonyossgot szerezhettek arrl, amiben msok ktelkeds mellett hisznek.

"—Jehova Tanival beszlgetve rdemes megkrdezni ket, hogy ha annyira biztosak benne hogy okvetlenl k magyarzzk helyesen a Szentrst, akkor miknt lehet hogy mr tbbszr is csnyn mellfogtak a Vilgvge megjslsakor: 1874-ben Charles Taze Russell, Jehova Taninak egyike ezt a dtumot jsolta meg a vilg vgnek. A vilg mgis megmaradt! Aztn 1914-et is megjvendltk vilgvgnek, az sem jtt be. jabb jelltjk 1975 volt, de ez a nyavalys vilg azta is ll, csak s csak nem akar elmlni! Pedig nekik tnyleg illene tudniuk legalbb az ilyen fontosabb dolgokat, ha egyszer meggyzdsk szerint k tanstjk Isten szavt, akaratt... Ha pedig Isten errl semmit nem mond nekik, illetlensg olyasmit terjeszteni amire a fnkk nem utastotta ket!"

-Mr megint a Jehovk.. az nevkben tnyleg nem tudok nyilatkozni, nem rtem a "tanaikat".

"—A legfundamentalistbb fundik sem nagyon szoktk emlegetni Jzus utols szavait amit a kereszten (Jehova tani szerint: knoszlopon) mondott: „li, li, lama sabaktani”, azaz magyarul valahogy gy lehetne lefordtani: „Istenem, istenem, mirt hagytl el engem”? Mert ez – ha elfogadjuk hogy Jzus lt – bizony azt jelenti hogy Jzus komolyan azt hitte hogy a vge fel lesz nagy csoda, Isten vagy annak valami angyala leszedi t a onnan, - de semmi ilyesmi nem trtnt! Isten le se bagzta, mit tesznek lltlagos fival! S utols pillanatainak kzeledtt rezve maga Jzus is rjtt hogy tvedett, hogy „rossz lra tett”, ezrt mondta e szavakat, mly csaldsban! Vagyis maga a Biblia is elismeri e szavakkal, hogy mg Jzus is rjtt hogy nincs igaza!"

-Mert Jzus emberknt halt meg, Neki is hinnie kellett a feltmadsban, tlte azokat a ktsgeket, amit a legtbb ember.

"—Ha Jzusnak nem volt emberi apja, akkor miknt rklt kizrlag anyjtl, Mritl Y kromoszmt? Mert ha azt valami varzslattal gykdte be a petesejtbe az r, akkor az sem igaz hogy Jzus igazn emberknt szletett meg; akkor meg mr mindegy, teremthette volna azonnal kszen, felntt mret emberalakba is t az Isten!"

-Ugyangy, ahogy No 600 ve knnyen lehetett kevesebb (mondjuk 28 nap szmtott egy vnek), a szz jelzt is flrertelmezhettk sokan (lltlag a fiatalasszony szt fordtottk flre). Ettl a lelkben mg szepltelen volt, a testi kondcik igazn lnyegtelenek.

"—Ha az embert egy mindenhat Isten teremtette, mintegy teremt mve megkoronzsaknt, s hozz tkletesre, akkor miknt is lehetsges hogy az ember anatmija teli van apr(bb-nagyobb) tkletlensgekkel? Eltvesztette volna Isten a tervezst, hanyag munkt vgzett volna? Pldul: Vakbelnk elhelyezkedse szmos baj, pldul a vakblgyullads forrsa elg gyakran; szemnk sem tkletes konstrukci (lsd az evolcirl szl fejezetben errl rtakat); gerincoszlopunk gy kapcsoldik a medencnkhez ahogy az a vzszintes testhelyzet esetn elnys, de mert felegyenesedve jrunk, emiatt ez idvel gondokat okoz, s szmos gerincbetegsg oka; egyltaln, a gerincnk nem egyenes, holott a felegyenesedett testtartshoz az volna elnys; a fogaink knnyen szvasodnak, radsul ha kihullanak nem ptldnak; szervezetnk nem kpes a C-vitamin ellltsra habr szmos emlsllat szervezete erre gond nlkl kpes; aztn meg: ugyan mire a frfiaknak mellbimb?! A vgblnyls rhlzatnak megtervezse is csapnival, ami miatt igen gyakran kapunk aranyeret... s mg lehetne m sorolni a pldkat... Mindez ppensggel nem vall intelligens tervezre, ellenben effle konstrukcis bakikra nagyonis szmthatunk, ha aprnknt, az evolci sorn alakult ki a fajunk, s trt t a mostani letmdra!"

-Isten hozznk kpest tkletes, nyilvn vannak Neki is hibi. :)

"—Kin ugye a sajt hgt vette felesgl, mert ugyan ki mst? Persze ezt a fundik azzal szoktk kimagyarzni, hogy akkoriban mg oly tkletes volt az emberisg genetikailag, hogy ebbl a vrfertzsbl nem szrmazhatott korcs utd. Ok, de azrt akkor is furcsa gusztusa volt Istennek hogy erre knyszertette az emberisget..."

-Igen, ezek azok a rszek, ahol elgondolkodik az ember: vajon sz szerint kell rtelmezni a Biblit? Jzus nem mondta volna, hogy rbuszokban beszl, ha gy lenne. A trtnet majdnemhogy mellkes, itt egy zenetet kell megrteni, ami sz szerinti rtelmezsben is tjn, de kpletesen rtelmezve is. Arra kell nagyon vigyzni, hogy ne egyes kiragadott rszeket tekintsnk, hanem az egszet egyben. Olyan ez mint sok regny: el kell olvasni az els laptl az utolsig, ha meg akarja rteni az ember, mit is akart mondani az r.

"—Mirt hasznl az Isten a teremtskor illetve a bnbeess sorn tbbesszmot, ha az egyedli Isten s nem egy istencsoportnak a tagja? (Plda: „me az ember olyann lett, mint mikzlnk [!!] egy: tudja, mi a j, s mi a rossz.”)"

-Amennyire n tudom, volt "szemlyzete" mr akkor, st mg a Stn is tudja mi a j s mi a rossz, csak a rosszat vlasztja.

"—Istennek lltlagos mindenhatsga rvn mdja nylt volna r, hogy nem vtkez embereket teremtsen. S ha mgis ilyeneket alkotott, akkor vagy nem mindenhat, vagy erklcstelen, mert sajt rossz munkjnak eredmnyt, az rtatlan embert sjtja bntetsekkel. s arra sem lehet hivatkozni, hogy az istensg az embereknek szabad akaratot adott a cselekvsre, hisz a fldi haland bnre hajl rtelme is istentl ered. S egybknt is: mint lltlag mindentud hatalomnak elre tisztban kellett lennie vele, hogy teremtmnyei a tle kapott sszel nmaguknak rtanak majd. Ha aztn mgis esendnek alkotott meg bennnket, akkor vagy nem mindentud, vagy ha az, akkor erklcsileg nla gonoszabb lnyt nem lehet elkpzelni. s nem klns, hogy a Genezis istene nem csupn az embert teremti bnre hajlnak, nmagt bajba sodorni tudnak, hanem egyttal ltrehozza azokat az objektv dolgokat is, amelyek rvn a negatv emberi tulajdonsgok rvnyre juthatnak? Megteremti ugyanis a csbos gymlcs fkat, az rk letnek, valamint a j s rossz tudsnak a fjt, s ezeket a legszembetlbb helyre, az denkert kells kzepre helyezi..."

-Radsul mr a teremts eltt tudta, hogy szksg lesz egy znvzre stb. Mihez kpest volna j a paradicsom, ha nem kerlnk most ide, kinldni egy kicsit? Sajt ernkbl, sajt krunkon, Isten nlkl. Edzetlen, tunya frgek volnnk. Persze erre jn a vlasz, hogy mirt nem teremt az Isten hegyet vlgy nlkl, mikor mindenhat. Azrt, mert nem lehet. A mindenhat azt jelenti, hogy minden felett hatalma van, ami felett csak lehetsges. Az eleve kptelen dolgok felett azrt nincs, mert egyszeren nem lteznek azok a dolgok. Ami ltezik, azt el tudjuk kpzelni.

"—A keresztnysg abszolt logiktlan amiatt is, mert gy tartja, hogy szletsnk eltt nem voltunk sehol, minden szletskor j llek keletkezik; ellenben ez a llek a halla utn rkk l vagy a Pokolban, vagy a Mennyben! Ebbl viszont az kvetkezik, hogy a lelkek szma a Vilgmindensgben folyamatosan nvekszik! Elgg furcsa gy elkpzelni Istent, mint egy termeszkirlynt, aki folyton csak tojja a vilgba a kis llektojsokat..."

-Ezrt is szimpatikus sokaknak az olyan valls, ami sszemossa a keresztnysg tanait az jjszlets lehetsgvel. Azonban nincs erre szksg, hiszen mindenkppen vges szm ember fog szletni, egyszer kipusztul majd az emberisg. Akik addig szlettek, elfrnek majd a mennyorszgban, de a pokolban is van hely bizonyra.

"—Buddhistkkal vitatkozva vilgtsuk meg azt a krlmnyt, hogy vallsuk nem is olyan logikus mint szeretik terjeszteni, mert hiba hogy szerintk mindenki olyan krlmnyek kzt l amit elz lete sorn elkvetett tetteivel kirdemel, m ez semmifle javt hatssal nem jrhat, mert mit r az olyan bntets, aminek az okra nem emlkszik az elszenvedje! A macskt is csak gy lehet leszoktatni a hzba piszktsrl, ha a tett utn azonnal belenyomjk az orrt a szarba, egy rval ksbb mr mit sem r!"

-Miutn meghaltak, ill. mieltt visszakldik ket jjszletni, biztosan emlkeznek az sszes letkre s egy trningen kirtkelik, okulnak belle. De az is lehet, hogy az els halluk utn kukoricra trdepeltetik ket a purgatriumban.

"—Isten elgg kistl: Ahelyett hogy azzal foglalkozik, hogy „lefitymlja” a zsidkat (=krlmetlkedst parancsol nekik) hogy ezzel legyen megklnbztetve az npe a tbbitl, ahelyett mirt nem azt parancsolta hogy ne tartsanak SOHA rabszolgkat! Az halad szellem rendelkezs lett volna aminek rtelme van, s ekpp a zsidsg kulturlisan valban felsbbrendnek mondhatta volna magt a krnyez barbrokhoz kpest! De Isten MEGENGEDTE a rabszolgatartst, ennek csak a mdjait szablyozta! A gazdagok rdekeit nzte! Hol van Isten szocilis rzkenysge?!"

-Ezt a zsidk engedtk meg maguknak.

va tettt valban dicsteni kell, amennyiben a tudst mindenek felett ll rtknek tekintjk. Azonban elssorban lni szeretne az ember, nem tudni. Az denkertben pedig ppen annyit tudtunk, amennyire szksgnk volt. Nem kellett kutatni a betegsgek ellenszert, nem fejlesztettk a haditechnikt, nem kellett msik bolyg utn kutatnunk, ahov el tudunk meneklni, ha ezt mr tnkretettk. Isten tudott mindent, valsznleg nem lett volna mrges, ha gy elgti meg az ember a tudsvgyt, hogy tle krdez. A kapott vlaszok pedig bizonyra a valsgon alapultak volna. Most gy lehet, hogy sokat tudtunk meg a sajt ernkbl, de nem kizrt, hogy a tuds egy j rsze egyszeren nem fedi a valsgot. Mg ha tudjuk is hasznostani ebben a kzegben, ahol lnk. De lehet, hogy ez egy torz vilg. Msrszrl a tuds nem teszi boldogabb az emberisget: olyan okosak vagyunk, hogy sszeklnbznk vallsi nzeteken, sokan heznek, sokan elhznak s rengetegen halnak meg betegsgekben, balesetekben. Fog ez vltozni ha ktszer ennyit tudunk majd? Lesz mg valls, ha az tlagember is olyan tjkozott s mvelt lesz mint a NAK szerzje? Igazbl kiltstalan a helyzetnk, ha nem igazak a Biblia szavai, mi vagyunk a legesztelenebb llatfaj.

Krisztus testt s vrt nem mindenhol tekintik azonosnak az azt jelkpez kenyrrel s borral. Nha az egyhzak olyan kijelentseket tesznek, mintha forr drt volna kztk s Isten kzt, kivltsgosnak tekintik a helyzetket. Annyibl az is, hogy sok intelligens hv ember gylik ott ssze, gy hatalmuk is lesz. A hatalommal pedig egytt jrnak az egyhzakkal (is) kapcsolatos gaztettek.

"—Jra tantja Isten az embereket, igazn! Hiszen Isten az els gyilkos: lte meg az els llatot, azrt, hogy a brbe felltztesse az els emberprt az denbl val kizetskor! Holott egy mindenhat Isten gyilkossg nlkl is varzsolhatott volna ruht nekik... Ezek utn ne csodlkozzk az r, hogy teremtmnye, az ember nem viselkedik krnyezetvd mdon!"

Isten jobban hasonlt az emberhez, mint azt elsre gondolnnk.

"—Isten megteremtette az denkertet s az els emberprt, majd ezt mondta nekik: —Tilos ennetek a kert kzepn ll fa gymlcseibl, mert ha megteszitek, iszonyan mregbe gurulok! De ha nemcsak annyira vagytok rosszak hogy felzabljtok a kedvenc almmat, hanem mg ennl is sokkal gonoszabbak vagytok, annyira, hogy az egyszltt fiamat is kivgzitek knhalllal – ht nem bnom, akkor mr megbocstok nektek!"

-Az almaevs kvetkezmnye ahhoz hasonlthat, mint mikor megtantjk Pistikt, hogy ne nyljon a konnektorba, mert rz. Ha mgis belenyl, ht mit csinljunk vele? Jzus halla arra tant, hogy le lehet gyzni a hallt. Sajt keznkkel megltnk valakit, illetve csak megltk volna, de nem sikerlt. Pedig volt lehetsgnk prblkozni.

A Bibliai ellentmondsok kedvelt tmjuk az ateistknak. Ezek ltalban szvegkrnyezetkbl kiragadott mondatok, olyanok, amelyekrk a NAK rja is beszl, mikor arrl r, hogy a "fundik" sokszor tudomnyos rtekezsekbl kiragadott mondatokkal rvelnek. Elfordulhat olyan eset is, hogy bizonyos helyzetekre vonatkoztatva mshogy fest az igazsg, ami azrt vltozatlan zenetet hordoz. Vannak persze valdi ellentmondsok is, ugyanis a Biblit emberek rtk, vannak benne hibk. Ettl fggetlenl mg lehet Isten ltal sugalmazott szveg. Persze megtehette volna, hogy hiba nlkli Biblit ad a keznkbe, akkor azonban megfosztotta volna az ateistkat a szrszlhasogats nyjtotta lvezettl. St sok dolgot nem is fogadott volna el a zsid np, ha nem nekik tetsz formban tlaljk ket (pl. nellenessg). Fontos itt megjegyezni, hogy az szvetsgi bntettek ta ltrejtt az ember s Isten kztt egy j szvetsg, ami sokkal rugalmasabb az elznl. Plda: "Hogy megvdolhassk t, megkrdeztk tle:"Szabad-e szombaton gygytani?" azonban ezt felelte nekik: "Ki az az ember kztetek, akinek ha egyetlen juha van s szombaton beleesik egy gdrbe, nem fogja meg s nem hzza ki azt?"" (Mt, 12,9) vagy: "Mirt parancsolta Mzes, hogy vllevelet kell adni s gy kell elbocstani?" Azt vlaszolta nekik: "Mzes a ti kemnyszvsgetek miatt engedte meg nektek, hogy elbocssstok felesgeiteket. De kezdetben nem gy volt" (Mt 19,7-8)

 
ra
 
Szavazs
fotsmvszetrl
Lehet-e mvszet a fnykpezs?

igen
nem
rtelmetlen a krds
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
FM chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!